Zoeken naar personeel of samenwerken met ZZP’ers? | Belastingadvies Groningen

Zoeken naar personeel of samenwerken met ZZP’ers?

Loonadministratie

Als groeiende ondernemer is de kans groot dat u op een punt komt waarop u het niet meer alleen aankunt.

Uit een tekort aan expertise en/of tijd kan de behoefte ontstaan om iemand bij uw onderneming te betrekken. Hierbij komt de moeilijke keuze naar voren of u dit doet door middel van personeel, of de samenwerking met een andere ondernemer. Wij geven u een duidelijk overzicht wat de voor- en nadelen van beide overwegingen zijn.

Personeel

De keuze om personeel aan te nemen is voor veel ondernemers een grote stap. Dit is begrijpelijk, want er komt nu eenmaal veel kijken bij het aannemen en behouden van personeel. Daarnaast is het goed mogelijk dat u als ondernemer niet de ambitie heeft om personeel aan te nemen, omdat u graag flexibel blijft.

Mocht u binnen uw onderneming merken dat u structureel te veel werk heeft voor uzelf alleen, dan is het wellicht een verstandige beslissing om personeel aan te nemen. Personeel, indien goed gemanaged, zorgt doorgaans voor een stabiele groei doordat het personeel volgens uw waarden en normen het werk uitvoert.

De uitdaging van het aannemen van personeel zit in de vaste kosten en verplichtingen die het met zich meebrengt. U moet goed op de hoogte zijn van de wet- en regelgeving omtrent personeel en de opbouw van de personeelskosten. Het aannemen van personeel is veelal een keuze voor de lange termijn, maar ook op de lange termijn moet u het kunnen betalen.

Een belangrijk punt bij het hebben van personeel is uw persoonlijke aansprakelijkheid. U bent in alle tijden in staat om personeel aan te nemen, maar indien uw onderneming geen rechtspersoonlijkheid heeft, bent u persoonlijk aansprakelijk. Dit betekent dat het aannemen van personeel ook direct de overweging met zich meebrengt om uw onderneming over te zetten in een besloten vennootschap, waardoor u uw persoonlijke aansprakelijkheid minimaliseert.

Samenwerking met andere ondernemers

Indien u als ondernemer een tijdelijke opdracht heeft aangenomen, of aan wil gaan nemen, dan is het wellicht verstandig om een samenwerkingsverband met een andere ondernemer aan te gaan. Door de samenwerking met andere ondernemers deelt u niet alleen de risico’s, maar zijn kennisdeling en het kunnen delen van inspiratie bijkomende voordelen. Daarnaast komt de samenwerking ten goede van uw continuïteit en flexibiliteit omdat u geen vaste kosten van personeel heeft.

De keerzijde van de samenwerking met andere ondernemers is dat het uw eigen onderneming een stuk minder onafhankelijk maakt. Door het (gedeeltelijk) uitbesteden van opdrachten aan andere ondernemers kunt u zelf minder invloed uitoefenen op de uitkomst van de opdracht. Daarnaast is het handig om op de hoogte te zijn van de voorstellen omtrent het DBA (voorheen VAR), hier wordt bepaald of uw samenwerking geen verkapte arbeidsrelatie is.

De overweging tussen personeel en een samenwerking met een andere ondernemer
Om te beslissen of u beter personeel aan kunt nemen, of een samenwerking met een ondernemer moet starten, kan gekeken worden naar de aard van de vraag. Indien u tijdelijk een tekort aan expertise en/of tijd heeft, dan is het vaak verstandiger om een samenwerking met een andere ondernemer te starten. Als u structureel te veel werk heeft, en de wens heeft om te groeien, dan is het vaak verstandiger om personeel aan te nemen.

Payrolling

Een andere oplossing is om niet zelf juridisch werkgever te worden, maar dit door een payroll organisatie te laten verzorgen. Dit lijkt erg veel op uitzendkrachten, alleen heeft u zelf de werving & selectie verzorgd. De kosten zijn nu wel duurder, maar u heeft ook een stuk minder risico’s en (bijna) geen verantwoordelijkheden vanuit een juridische perspectief.